„Jak wspierać dziecko w okresie pandemii?”

Dla wielu z nas aktualna sytuacja w kraju i na świecie budzi niepokój, lęk niekiedy złość. Warto pamiętać, że izolacja, której jesteśmy poddani, zmiana rutyny do której jesteśmy przyzwyczajeni może powodować utratę poczucia bezpieczeństwa. Jest to sytuacja trudna dla nas dorosłych. Dla dzieci przy braku odpowiedniego zrozumienia może okazać się jeszcze trudniejsza.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na pewno utrudnia prowadzenie stabilnego, rutynowego trybu życia. Możemy jednak starać się zaadaptować do nowych warunków. W pierwszej kolejności warto abyśmy my dorośli korzystali ze sprawdzonych źródeł informacji. Ostatnie czego potrzebujemy to niesprawdzonych, zasłyszanych newsów, które podnoszą poziom napięcia i sprawiają, że i tak trudna sytuacja staje się nie do wytrzymania. Słuchajmy zaleceń specjalistów, korzystajmy z rzetelnych źródeł informacji https://www.gov.pl/web/koronawirus .

Nasz sposób radzenia sobie z tą kryzysową sytuacją jest kluczowy dla naszych dzieci. Zachowując racjonalną postawę jesteśmy w stanie przekazać naszym dzieciom w zrozumiały sposób co właściwie się dzieje. Odpowiadajmy na ich pytania dotyczące zaistniałej sytuacji: dlaczego nie chodzą do Przedszkola, Szkoły, dlaczego nie mogą iść do bawialni ani spotkać się z rówieśnikami. Do tego celu dobrze przysłuży się scenariusz o koronawirusie, który również znajdziecie Państwo w naszych aktualnościach.

Ważne aby dzieci miały możliwość wyrazić, porozmawiać o przeżywanych emocjach. Pytajmy dzieci jak i co czują. Akceptujmy, że mogą czuć się w tej sytuacji rozczarowane, smutne, przestraszone lub zdenerwowane. Dla nich to również ogromny stres. W wyrażaniu emocji mogą pomóc wszelkie formy komunikatów wspierających: zdjęcia ludzi, emotki, wypisane na kartce emocje. Przeżycia dziecka można również zawierać w placach plastycznych. To dobry i pomocny sposób odreagowania nagromadzonego napięcia. Można do tego celu wykorzystać rysunki projekcyjne np. „Narysuj co czujesz”, „Moja radość, smutek, złość, lęk”.

Warto również zadbać o stworzenie nowych planów dnia zgodnie z aktualnymi warunkami. Plan dnia może obejmować czas na zabawę, czas na ćwiczenia, czas na rozmowę o emocjach, posiłki, spacer lub rozmowę telefoniczną z bliską osobą. Warto również korzystać z nowych form komunikacji zdalnej np. videokonferencje za pomocą aplikacji Skype, Zoom, Messenger. Taki kontakt również warto zaplanować. Można zapisać z kim dziecko będzie rozmawiać, kiedy odbędzie się rozmowa, jaki komunikator zostanie użyty oraz o czym będzie rozmowa. Na trudniejsze sytuacje można się przygotować. Warto z dzieckiem wykonywać ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe. Mają one za zadanie opanować lęk, napięcie, które może przyjść w trudniejszych momentach.

Dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami mogą prezentować nowe trudne dla otoczenia zachowania. Ma to niewątpliwie związek z dużą zmianą jaka je spotkała. Warto obserwować dziecko i w razie potrzeby skontaktować się ze specjalistą lub wychowawcą. Pamiętajcie Państwo, że chodź nie możemy się spotkać Przedszkola, Szkoły, Poradnie przechodzą na pracę zdalną. My również pozostajemy do Państwa dyspozycji.

Jakub Piekarski

Comments:0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *