Jak radzić sobie z lękiem

Lęk, z którym zmagają się dzieci na co dzień mógł zostać nasilony przez ostatnie wydarzenia spowodowane zagrożeniem epidemiologicznym. Tym bardziej ważne jest aby rodzice rozmawiali ze swoimi dziećmi oraz rozładowywali nagromadzony niepokój. Temat przeżywanego przez dzieci lęku można wprowadzić do planu dnia podczas kwarantanny. Warto przeprowadzić domowe zajęcia poświęcone temu zagadnieniu.

Na początek prowadzimy z dziećmi rozmowę na temat sposobów radzenia sobie ze strachem jakie zauważyli u rodziców, rodziny, znajomych. Następnie zastanawiają się nad swoimi sposobami pokonywania strachu. Można zasugerować kilka podanych poniżej:

  • Głębokie oddechy
  • Wzmacniające monologi wewnętrzne (np. Spokojnie, to tylko strach. Pokonasz go!)
  • Odwrócenie uwagi od sytuacji (powiedzenie sobie wiersza na głos, głośne śpiewanie, opowiadanie co się dzieje aktualnie wokół siebie np. Widzę przejeżdżający samochód, na którym widnieje napis Przeprowadzki. Ktoś się będzie przeprowadzał, może wyjedzie daleko na wieś…może się tutaj wprowadza? Ciekawe jakie będzie miał mieszkanie? Można także wymieniać wszystkie przedmioty wokół siebie określonego koloru np. szukanie zielonych przedmiotów)
  • Słoik Strachu (do podpisanego słoika dziecko wrzuca karteczki, na których wypisuje lub rysuje czego się boi. Słoik można otwierać i analizować o ustalonej porze dnia.
  • Ćwiczenia ruchowe wymagające wysiłku
  • Narysowanie strachów (dzieci rysują to, czego się boją. Każda sytuacja, wywołująca strach powinna być narysowana na oddzielnej kartce)
  • Przeganianie strachów  (wyobrażenie sobie, że strach jest małym stworkiem, który siedzi na ramieniu lub przyczepił się do nogi. Dziecko na głos w sposób stanowczy odgania tego potwora, np. Idź precz ode mnie!
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej
  • Poczytanie ulubionej książki
  • Napisanie czego się boimy na karteczce. Włożenie karteczki do balona, wypełnienie balona helem lub nadmuchanie go i puszczenie balona w powietrze (symboliczne uwolnienie się od strachu)

Comments:0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *